Výměna motorového oleje v zahradním traktoru

Jedna z nejdůležitějších částí je péče o srdce traktoru a to je motor.

Jeho údržba a servis je důležitá část, aby vám dlouho sloužil bez problémů a zbytečných investic

Nyní se zaměříme na nejdůležitější část a to je v prvé řadě na výměnu oleje.

Jak často měnit olej?

Oleje v motoru zahradního traktoru se mění u nového stroje nejprve po 5 mth a nadále v rozmezí 50-100 mth nebo 1x ročně a to dle druhu motoru.

  1. s olejovým filtrem po 100 mth.
  2. mazané rozstřikem po 50 mth.

Co budu potřebovat k výměně motorového oleje?

Nejprve si nachystáme nádobu, na vypuštěný olej a nářadí (klíč na filtr, klič na povolení šroubu (zátky) na výpusti z motoru. Některé motory mají již vypouštěcí bajonetové zátky, na které není klíč potřeba.

Výměna oleje se provádí, když je traktor postavený na rovině, aby bylo zajištěno správné měření obsahu oleje v motoru.

Postup pro motory s olejovým filtrem

Postup na vypuštění oleje

  1. Nejprve traktor nastartujeme a necháme cca 5 minut nastartovaný, aby se prohřál olej a snadno vytekl a vyplavil drobné částice usazené na dně motoru.
  • Povolíme nalévací hrdlo (A)
  • Povolíme vypouštěcí zátku (B) a necháme vytéct olej do nádoby, poté zátku natočíme zpět.
  • Pod olejový filtr (C) dáme hadr nebo vytvarovaný plech do tvaru U, aby nám olej nenatekl pod motor a nezamastil řemen pojezdu.
  • Pomocí klíče na olejové filtry povolíme olejový filtr (C).

Postup na nalití oleje

  1. Namontujeme olejový filtr (C) a pevně utáhneme rukou, filtr nepřetahovat!!!!
  2. Zkontrolujeme, jestli máme utaženou zátku na výpusti (B)
  3. Nalijeme olej přes nalévací hrdlo (A)
  4. U jednoválcových motorů
  5. do 15HP nejčastěji 1,2-1,4l oleje
  6. od 17HP – 1,4l -1,9l oleje
  • U dvouválcových motorů 1,7l – 2l oleje

Přesný obsah a typ oleje najdete v návodu motoru, pokud ho nemáte doporučujeme nalít nejprve 1,2l, překontrolovat hladinu pomocí měřící rysky, která je umístěna na nalévací zátce a postupně dolévat do požadované hladiny, která je vyznačena na rysce pomocí šrafování.

V případě kopcovitého terénu je dobré hladinu oleje držet na horním šrafování rysky.

Po té traktor nastartujeme a necháme cca 1 min. motor běžet, po vypnutí motoru opět zkontrolujeme hladinu oleje a popř. olej dolejeme.

Postup pro motory bez olejového filtru (mazané rozstřikem)

Postup je stejný, jako u motorů s filtrem akorát se vynechá krok s olejovým filtrem.

Jsou i případy např. u riderů, kdy se k vypouštěcí zátce nedá dostat a olej je nutné vysát pomocí odsávačky přes napouštěcí hrdlo.

Nejčastěji používané oleje 5W30, 10W30, SAE 30, 10W40

Pokud si nejste jistí, jaký olej v motoru máte, můžete použít jeden z těchto olejů, pouze SAE 30 se používá pouze v letním období, v zimě s ním traktor nenastartujete, protože má hustotu při nízkých teplotách, jak med.

Oleje používejte výhradně určené pro zahradní techniku a pro vzduchem chlazené motory, protože motor se zahřívá až na 170°C.

Návod je univerzální pro všechny typy vzduchem chlazených motorů používaných v zahradních traktorech

Např. pro motory Brigss&Stratton, Loncin, Zongshen, Honda, Kawasaki ….

V případě, že máte motor v traktoru označený např. Husqvarna, Stiga, Al-ko, Solo, John Deer, Weibang atd….tak se jedná ve většině případů o motory přímých výrobců s rozdílem, že na motorech není uveden výrobce motoru, ale výrobce traktoru.

Lepší jakýkoliv olej v motoru než žádný olej v motoru!!!!!

Nezapomeňte olej a filtr ekologicky zlikvidovat.